Så har vi endelig en større opdatering af Vidensbrøndsoftwaren klar med både nye apps og en lang række forbedringer til stabilitet og hastighed.
Balloner
I app’en Balloner skal kroppen i gang for at sprænge balloner. Ligesom i den virkelige verden sprænger ballonerne med et BANG, når man træder på dem, eller de flyver videre, når man skubber til dem. Det er muligt at sætte bogstaver på ballonerne, så man kan danne sine egne ord. Det er desuden muligt at ændre baggrund, vælge antal balloner på gulvet, skifte mellem at spille efter point eller på tid, lægge lyd på spillet med mere.
Vi har allerede testet app’en med flere børn, og de er vilde med den!
Eksempler på ballonspil:
- Som supplement til engelskundervisningen; børnene skal sprænge balloner, hvis bogstaver danner forskellige engelske ord. Et billede af ordet vises tilsidst i spillet, mens ordet siges højt.
- Som gætteleg; kun nogle af ballonerne har bogstaver på, så det dannede ord mangler ét eller flere bogstaver. Børnene skal så selv gætte sig til ordet og de manglende bogstaver.
- Styrkelse af grovmotorikken, sjov og ballade; en flok børnehavebørn skal hoppe, kravle, trampe, gå, løbe, danse for at sprænge så mange balloner som muligt på tid.
Denne app er udviklet i samarbejde med Skejby/Vorrevang dagtilbud i Aarhus.
Skrabeplade
Skrabeplade er en app, hvor det handler om at bruge kroppen til at “skrabe” et lag væk, hvorefter man får adgang til en række skjulte brikker nedenunder. Der er mulighed for at vælge forskellige skrabelag; blade, bolde eller et sølvskrabelag som på et rigtigt skrabelod. Der kan desuden lægges baggrundsbillede og baggrundslyd på. På brikkerne kan der både lægges lyd, billede og tekst.
Eksempel på skrabeplade:
- en skovbund; bladene skal skrabes væk for at se billeder og høre lyde med dyr og insekter, der lever i skovbunden (vist herunder).
- sport; boldene skal skrabes væk for at kunne se videoer fra forskellige sportsgrene.
Skrabespillet er udarbejdet sammen med projektet ”Hop&Lær”, der er et samarbejde mellem Veng Skole og Børnehus og VIA Center for Undervisningsmidler. Projektet er støttet af Undervisningsministeriets tips- og lottomidler.
Puslespil
Puslespillet er i denne version blevet væsentligt forbedret både interaktion og stabilitet. Der er to nye indstillingsmuligheder: valg af antal brikker (4, 6 eller 9) og farvelægning af billedet i starten. Ved farvelægning af billedet skal kroppen bruges som en stor pensel til at farvelægge en sort/hvid udgave af puslespillet. Når billedet er blevet farvelagt transformeres billedet til et puslespil, som skal lægges.
Vendespil
App’en Vendespil er blevet delt op i to apps – henholdsvis en almindelig udgave og en holdudgave. I den almindelige udgave er det muligt at spille uden brug af risposer til at vælge brikker på gulvet. Der er desuden kommet mulighed for at vise brikkerne et antal sekunder ved opstart, så børnene skal huske, hvor de matchende brikker befandt sig.
Gulvmenu
Gulvmenuen er blevet kraftigt forbedret i denne version af softwaren og tilbyder en lang række nye muligheder for at bruge gulvet uden brug af tastatur.
Nogle af ændringerne er:
- Det er nu muligt at søge efter indhold på gulvet ved at trykke på forstørrelsesglasset i øverste venstre hjørne.
- En række nye sektioner “Historik”, “Populære” og “Nyeste” gør det muligt at tilgå indhold uden at skulle finde tastaturet.
- Indhold kan nu placeres automatisk på gulvet og bliver derved placeret automatisk på sider, så der kan være mange indholdselementer i den samme menu. Der bladres i sider ved at trykke på pilene i nederste højre og venstre hjørne af menuen.
- Når indhold bliver startet fra en menu f.eks. “Historik” huskes dette og gendannes næste gang, menuen åbnes.
- Navigation imellem menuer er mere flydende og hurtig.
Andre forbedringer
Afstemning
- Der gives nu feedback, når der vælges et svar.
- Hvis der indgår billeder i svarmulighederne til et spørgsmål vises de nu også i søjlerne på resultattavlen.
Pong
- Mere flydende animation.
Fodbold
- Bolden har nu et skyggespor på, der gør den nemmere at finde på gulvet.
- Diverse optimeringer af interaktionen.
Quiz
- Spørgmålsfeltet er blevet gjort større, og det er nu muligt både at vise tekst og billede samtidigt.
- Ret fejl hvor spørgsmål med lyd på nogle gange blevet afspillet oveni hinanden.
Stepstone
- Udvælgelsen af svarmuligheder er blevet justeret, så der bliver udvalgt op til 10 rigtige svarmuligheder.
- Nye hjørnebaser hvis der er sat baggrundsbillede.
- Diverse grafiske justeringer.
Temakort
- Mapper er blevet omdøbt til Temakort.
- Mulighed for at slå den delte cursor fra, så man bare trykker på felterne med foden.
- Mulighed for at placere brikker automatisk.
Generelt
- Ny loginskærm hvor det er muligt at køre udvalgte spil uden at være logget på eller have internetforbindelse.
- Redigeringsvinduer til apps kan nu ændre størrelser og maksimeres. Der kan desuden åbnes flere redigeringsvinduer samtidigt.
- Der er nu ikoner på scoretavlerne, så det ikke er et krav, at børnene skal kunne læse, hvad knapperne gør.
- Forbedrede muligheder for at lave forløb. Det er nu muligt at lave indhold der vises i sekvens og automatisk går videre efter et tidsrum med inaktivitet.
- Forbedret navigation på PC og SMARTBoard.
- Ret fejl hvor klassetrin og fag nogle gange optrådte dobbelt.
- En lang række fejlrettelser der forbedrer hastighed og stabilitet. Forenkling af brugergrænsefladen.
Installation
Vidensbrønd softwaren kan hentes ved at gå ind på www.vidensbroend.dk/download.
Hvis softwaren allerede er installeret burde der automatisk dukke en opdateringsdialog med instruktioner op, når Vidensbrønd softwaren startes. Skulle der opstå et problem under opdatering afinstaller programmet fra Windows kontrolpanel og installer igen fra www.vidensbroend.dk/download.