Case: Bibliotek

Dokk1: WizeFloor har sit eget sprog

WizeFloor er nemt at afkode, og det er ligetil, hvad man skal gøre på gulvet, og dermed er det let at blive en del af spillene. Gulvet appellerer mange forskellige aldersgrupper. Det kan lokke familier, bedsteforældre og børnebørn til at være sammen ude på gulvet. Sådan lyder det fra Sidsel Bech-Petersen, biblioteksudvikler på Dokk1 i Aarhus. 

Ideen om at bruge et interaktivt gulv til at skabe nye typer af interaktion i biblioteksrummet startede tilbage i 2004, hvor Hovedbiblioteket i Aarhus deltog i et forskningsprojekt med Aarhus Universitet. Det var faktisk her, at forløberen til WizeFloor blev udviklet. 

Sidsel Bech-Petersen og hendes kollega Jannik Mulvad, teamleder for Familier og børn på Dokk1, fortæller, hvorfor Dokk1 har haft et WizeFloor, siden biblioteket åbnede i 2015.  

Hvis du vil gætte engelske gloser, bøje tyske verber, stave ord eller lave regnestykker med kroppen, kan du det. WizeFloor er intuitivt, og der er mange niveauer. Der er både legende og lærende elementer ved gulvet.”

Hør Sidsel Bech-Petersen og Jannik Mulvad udbyd, hvorfor de har et WizeFloor, og hvad de synes om installationen.