Case: Dagtilbud

Børnehaven Taarnborg: WizeFloor er et fantastisk pædagogisk redskab

WizeFloor i Børnehaven Taarnborg.

Børnehaven Taarnborg har gennem de seneste tre år arbejdet med WizeFloor. Børnene efterspørger det, så snart pædagogerne træder ind i børnehaven, og i børnehavens it-værksted hedder WizeFloor nu i daglig tale kun ”gulvet”. Børnene elsker gulvet, siger Kristina Juel Overgaard, som er pædagog hos Børnehuset Taarnborg. Hun er rigtig glad for den investering, de gjorde i det interaktive gulv for tre år siden.

Selvom denne løsning er en af de mere kostbare, og det kræver plads, så lever det fuldt op til krav og forventninger. Vi har som sagt haft vores i tre år, og vi er stadig glade og bliver stadig imponerede. Når jeg er i medierummet, vælger jeg hvilke aktiviteter, der er i gang. Nogle dage får børnene lov til at vælge. Og ét er sikkert, WizeFloor er altid i gang. Børnene elsker gulvet.

Vi har gode erfaringer med at lave vendespil og puslespil af egne billeder fra ture, vi har været på. Når en af grupperne i huset har arbejdet med et emne, f.eks. kropsdele, så hiver vi vores husskelet Lucy frem og laver både vendespil, puslespil og ballonspil med hende til Knoglesangen.

Inkluderende redskab

Kristina oplever desuden, at gulvet er et godt, inkluderende redskab. Der kan nemlig være mange børn med, og spørger man som voksen, på den rigtige måde, om barnet, man gerne vil have inkluderet i fællesskabet, må være med, så lykkes det. Hun oplever desuden, at børn med udfordringer elsker gulvet. De kan forholde sig til spillene og til de tydelige rammer, der er sat.

Spillene stiller ikke store krav til det enkelte barn, men hvis man som pædagog sætter rammerne op for gruppen af børn, så har man et fantastisk pædagogisk redskab i gulvet, som børnene elsker at lege med. At det så er fyldt med læring oveni er blot endnu et plus.

Børnene har styr på spillene

Børnene kan klare alt omkring WizeFloor selv – starte det op, vælge spillene, osv. Det, der er behov for, er en voksen, der er behjælpelig med, hvornår det er tid til, at de næste skal spille. For det er svært at give slip på gulvet, når det er andre tur. Dette at det hovedsageligt er turtagning, den voksne skal hjælpe med, gier den voksne i rummet frie hænder til at kunne være fordybet i anden aktivitet. 

Spil som ballonspillene i forskellige udgaver er kæmpe hits. Her har børnene lavet Pókemon-, Frozen- samt Gangnam Style ballonspil. Man kan tage udgangspunkt i det musik eller tema, som optager børnene. 

Pokémon-ballonspillet er en anden måde at fange Pokémons på, og det er et kæmpe hit, og der bliver stadig jublet, når Pikachu bliver fanget, og pigerne bryder ud i skønsang, mens der bliver hoppet på balloner til Frozen.

Disse spil klarer børnene selv. en del af andre spil skal de mindste i starten have støtte til, og så fanger de det hen ad vejen. Det gode ved gulvets størrelse er, at det lægger op til, at børnene hjælper hinanden. ofte sker det helt af sig selv uden, at de voksne behøver at komme ind over.  

Med WizeFloor er det også muligt at bringe nærmiljøet ind i børnehaven og ned på gulvet, fordi man selv kan oprette spil med billeder fra børnenes nærmiljø, som de kan forholde sig til – så alt i alt er WizeFloor et fantastisk pædagogisk redskab med mange muligheder for aktiviteter.