På WizeFloor bruger du din krop som mus på et interaktivt gulv med et hav af forskellige læringsapplikationer, hvor alle arbejder sammen om at løse opgaverne. Det koncept er så populært, at WizeFloor er at finde på skoler, i daginstitutioner, på hospitaler, plejehjem og demenscentre, og senest også installeret til fri afbenyttelse for bibliotekets gæster i det nye DOKK1 i Aarhus.
Med aftalen håber Alexandra Instituttet at benytte Ateas netværk til at nå ud til en langt større målgruppe, der fremover kan få glæde af interaktiv læring.
Vi er glade for at få lavet en aftale med Atea, der i forvejen sælger AV-løsninger til bl.a. skoler og dagtilbud. Med aftalen håber vi, at flere unge som gamle kan få glæde af det som WizeFloor kan: koble interaktion, bevægelse, samarbejde og læring i ét.
Ole Lehrmann Madsen, Direktør, Alexandra Instituttet
Atea har allerede nogle aftaler på plads og ser frem til at få det interaktive gulv ud over rampen.
Gulvet er meget eftertragtet. Vi forventer os meget af produktet både i Danmark og resten af Skandinavien. Det vil revolutionere undervisningen.
Morten Bjørklund, produktchef, Atea
Møllevangskolen i Aarhus er en af de skoler, der har rigtig gode erfaringer med WizeFloor. Skolen var den første i landet til at tage det interaktive gulv i brug, og siden har det været et spændende supplement, der gør børnenes læring mere nuanceret, forklarer Gitte Dirkov Molbæk, lærer og pædagogisk it-vejleder:
Bevægelse er et væsentligt element i den nye skolereform, og gulvet er med til at opfylde dette mål. Børnene lærer at samarbejde, når de bruger gulvet, og det er tydeligt at mange bliver langt mere motiverede til at lære nyt. Så WizeFloor er et rigtig godt eksempel på, hvordan it kan være med til at skabe fællesskaber omkring læring, og hvor bevægelse og samarbejde er omdrejningspunktet.
Fakta om WizeFloor
WizeFloor er en samlet software- og hardware-løsning, som kombinerer læring, leg og fysisk aktivitet. Fra en projektor i loftet projiceres forskellige læringsspil og andre aktiviteter ned på gulvet, og brugerne skal bruge kroppen som ”mus” ovenpå gulvfladen og samarbejde for at løse geometriopgaver, tallinjeopgaver, geografi-quizzer, ord-puslespil, eller sprænge ”vokal”-balloner i ballonspillet. Der er over 20 forskellige apps, og via en skabelon er det muligt at lave sine egne spil, som man kan dele i ”skyen”. Der eksisterer allerede hundredvis af spil til WizeFloor inden for stort set alle fag.
Siden pilotprojektet ”Vidensbrønden” blev startet i 2006, er der sket meget. Projektet vandt en Red Dot Design Award i 2007, og er løbende blevet videreudviklet i tæt samarbejde med lærere, pædagoger og børn. I dag sælges WizeFloor i over 20 lande – fra Storbritannien til Saudi-Arabien.
Læs mere om WizeFloor på www.wizefloor.com.
Kontaktoplysninger
Ole Lehrmann Madsen, direktør for Alexandra Instituttet, telefon: 20 15 44 51, email: ole.l.madsen@alexandra.dk
Morten Bjørklund, produktchef i Atea, telefon: 30 78 05 40, email: morten.bjorklund@atea.dk