Seneste nyt om

WizeFloor

Fra leg til læring: RoboTrax lader børn lege med programmering 

De nye RoboTrax-spil udvikler både børns samarbejdsevner og sans for strategisk tænkning – og så giver de desuden en forsmag på hvad det vil sige at programmere. 

WizeFloors spil har hidtil været kendetegnet ved at invitere til leg, hvor børn motiveres til at bruge hele kroppen i interaktion med forskellige bevægelsesspil, der projiceres ned på gulvet. Denne tankegang har vi valgt at udfordre i vores nyeste spilunivers: RoboTrax!

I stedet for at bruge kroppen som brik på det interaktive gulv, kan man i RoboTrax-spillene kontrollere enten en animeret figur ved hjælp af projicerede knapper på gulvet, eller en Bee-Bot, en lille, fysisk robot med knapper. Den animerede eller fysiske figur navigeres rundt på en labyrintisk bane, og undervejs kan spilleren styre efter objekter, der giver point at samle op, ligesom der kan styres uden om forhindringer.  

Spillenes sværhedsgrad kan tilpasses efter spillernes færdigheder, så hvor yngre børn kan få øjeblikkelig respons på deres instruktioner, kan større børn udforske spillenes programmeringsaspekt.

”Her kræver det, at man lægger en plan. Han kan også godt lide at spille Stratego, så jeg tænkte, det ville være oplagt. Så må vi se om strategien er den rigtige”

I RoboTrax’ spil rettet mod børn i skolealderen, kan spillerne forprogrammere en længere handlingssekvens, som derefter udføres. Det stiller både krav til børnenes evner inden for strategisk tænkning, samarbejde og kommunikation at planlægge en længere rute, men med de mange interaktive aspekter af RoboTrax, er motivationen i top. På den måde får børn en forsmag på hvad det vil sige at programmere, mens de udfolder sig i social og fysisk leg.

RoboTrax-spilserien udkommer d. 10. april, og består af spillene ”Til månen”, ”Kom sikkert hjem” og ”Muselabyrint”.

Mange tak til Ole Caprani fra Aarhus Universitet, Sara Petrat-Melin fra Dokk1 og de mange børn og forældre, der har hjulpet med at udvikle og teste spillet.